15/02 werken urinoirs

Inleiding FIDAKEL :
Ecole primaire Fidakel werd op 22 oktober 1999 door Antonin Dannon opgericht. Mr Dannon is tot op heden ook de huidige directeur. De school bevindt zich in Cotonou, de (economische) hoofdstad van Benin.
Dit jaar zijn er 554 kinderen ingeschreven op Fidakel. Deze zijn verspreid over zeven klassen waar 10 docenten elke weekdag van 8u tot 12u en van 15u tot 17u het beste van zichzelf geven. Deze lange middagpauze is trouwens een noodzaak, aangezien het dan zelfs voor de locals veel te warm wordt in de klassen.
Snel berekend zijn dat dus de volgende gemiddelden :
+-79 kinderen/klas
+-55 kinderen/docent
Van een zwaar beroep gesproken :) .
Fidakel is een privé-school en wordt dus op geen enkele manier financieel ondersteund door de Beninese overheid.
Context van de actie:
Het project zal zich niet focussen op de inhoudelijke/pedagogische werking van de school, want ik ben geen leerkracht en ik vind dat de leerkrachten in de gegeven omstandigheden fantastisch werk leveren.
Deze actie spitst zich toe op een verbetering van de schoolinfrastructuur waarvan de kwaliteit erg beperkt is. En dit zowel wat betreft de klaslokalen als wat betreft de algemene hygiëne op het schoolterrein.
Om dit te duiden geef ik hieronder een kort overzicht van een aantal zaken die mij gedurende mijn eerste maand zijn opgevallen. Dit illustreer ik in de multimediabibliotheek:
Klassen zijn niet afgeschermd/geluidsdicht gemaakt
Zelfs wanneer je je eigen klas stil krijgt, is er veel achtergrondgeluid van de andere klassen wat het lesgeven en leren bemoeilijkt.
Golfplaten daken
Zodra de zon begint te schijnen (wat hier een aanzienlijk deel van de tijd het geval is) veranderen de klassen in bakovens met weinig ventilatie. Je zou nu kunnen denken dat deze hitte alleen mij treft, maar ik kan jullie verzekeren dat elke mens bij 40 graden afziet!
2 latrines voor 554 kinderen
Met als gevolg onhygiënische toestanden waarbij de plaats voor de kleine boodschap al begint voor de trappen naar de latrines en verdergaat in de hoek van de speelplaats.
Speelplaats als parking
Hoewel de ruimte die de kinderen ter beschikking hebben tijdens hun momenten van speeltijd al redelijk beperkt is, staan de motoren van de leerkrachten ook nog eens kriskras in deze ruimte geparkeerd.
Afval
Er staan geen vuilnisbakken op de speelplaats, dus alle plasticzakjes en snoep-en-koekjesverpakking worden op de grond gesmeten. Deze worden dan elke vrijdag met de hand opgeraapt en bijeengeveegd om ten slotte op de open afvalhoop gesmeten te worden. Deze hoop ligt op 4 meter van het etenskraampje waar elke middag broodjes en maaltijden worden verkocht.
Concrete acties:
De concrete acties zullen afhankelijk zijn van enerzijds het opgehaalde bedrag en anderzijds wat er uit de bevraging over de noden van leerlingen en leerkrachten komt. Hierbij zal ik zeker enkele werkvormen en tips en tricks rond groepsprocessen uit mijn opleiding als sociaal-cultureel werker kunnen gebruiken :)
In ieder geval zal ik tijdens dit proces ook zelf een aantal verbeterpunten naar voor schuiven:
Verloop van de actie:
De crowdfunding loopt af op 6 januari, dat is het einde van de kerstvakantie hier.
Daarna zal ik hier tot eind maart de verbeteringswerken mee opvolgen, hierbij ondersteund door SYTO Benin, mijn lokale vrijwilligersorganisatie.
Burger Folie warmste week
opbrengst Warmste week UCLL-SSH
Puik werk daar Twannie! Ge moogt trots zijn op uzelf & geniet er daar nog van!!
Toon, nog veel succes met je project, je doet dat goed! Johan & Anne Mie
Succes Toon, oma&opa tisselt
Succes twannie x groetjes
Go Twanie x
Doe je goed!
Mooie doelstellingen, succes man!!
Succes Toon! Goe bezig :)
Veel succes met jullie project, Toon!!
Molenaers Maaike
Succes Toon!
Top initiatief !
Goe gedaan menneke!
Heel mooi project twannie! x
Doing good twannie xx
Succes Toon!! Super actie :)
Go Twan!!! Hopelijk lukt het om iets te verwezenlijken, nog veel succes! :) Sven
Succes met je project Toon! Dirk en Patrice.
Positieve impact op de kwaliteit van de schoolomgeving van vele kinderen (nu en in de toekomst) door middel van structurele aanpassingen.
Nog niet onderzocht wat de noden van de leerkrachten en leerlingen zijn.
Nog geen budgettering en planning voor de geplande werken.
*Waarde van onze middelen is hier groot.
BBP/hoofd België: 43.533$
BBP/hoofd Benin: 711$
*De middelen creëren lokale werkgelegenheid.
Ik kan de directie van de school niet overtuigen om de leerlingen en leerkrachten te bevragen over hun noden.